Lurer du på noe du ikke fant svaret på? Send en e-post til kontakt@nære.no så hører du fra oss! 

Spørsmål og svar

Som Nære-kunde (tidligere Ringerikskraft Nærvarme) i Ringerike og Hole har du fått din varme- og varmtvannsfaktura fra Føie. Vi gjør nå en endring i fakturasystemet vårt som gjør at vi ikke lenger har anledning til å samkjøre fakturering med Føie. 

Fra oktober vil din faktura komme direkte fra oss i Nære. Det betyr:

  • Kontonummeret blir endret. Sjekk en gang ekstra at du har fylt ut riktig i nettbanken
  • Vi jobber med å få på plass e-faktura og avtalegiro slik at du kan aktivere det i din nettbank. Dessverre har vi ikke dette på plass helt enda, men du vil måtte legge inn fakturaen manuelt 1-2 måneder før vi har alt klart. Vi beklager ulempene, og gir dere beskjed når alt er i orden.
  • Du vil få din faktura noe tidligere hver måned fremover. Betalingsfrist er fortsatt 14 dager, men for å gjøre overgangen litt smidigere forlenger vi denne til 20 dager ved første utsendelse. 
Hva blir annerledes? 
  • Allerede på side 1 av din faktura vil du få en tydelig oversikt på ditt forbruk av varme og varmtvann. I tillegg kommer pris for nettleie dag og natt.  
  • Du kan ikke lenger bruke Føies system til å utsette fakturaen. Ta kontakt med oss hvis du har behov for utsettelse, så skal vi se hva vi kan gjøre. 
  • Hvis du trenger din fakturahistorikk kan du ikke lenger bruke "Min side" til Føie, men du må ta kontakt direkte med oss så hjelper vi deg. 

Eksempel på hvordan din faktura vil se ut fra nå av: 

Send en e-post eller ring Jørn på 908 94 121 hvis du har noen spørsmål rundt din faktura. 

Etter overflytting til nytt fakturasystem er dessverre ikke e-faktura og avtalegiro på plass helt enda. Vi jobber med saken slik at du straks får mulighet til å sette opp dette i din nettbank. Beklager ulempene dette medfører i en periode frem til vi har ordnet dette! 

Det første du bør sjekke er om øvrige beboere har varme som vanlig.

  • Alle i bygget har problemer med varmen: ring oss i Nære, og vi undersøker varmesentralen.
  • Problemet er kun i min leilighet: ta kontakt med en rørlegger som kan undersøke nærmere om det er en feil mellom varmesentralen og leiligheten din.

Huskeregelen er at Nære har ansvaret for området som strekker seg fra energibrønnene som henter varme og til og med varmesentralen.

Fordelingen av varmen fra varmesentralen og ut til hver enkelt beboer er et annet system, og mellom varmesentralen og til leilighetene vil det være behov for en rørlegger. Ta kontakt med styret eller vaktmester ved spørsmål.

Er du usikker på hvor problemet ligger? Ta kontakt så hjelper vi deg videre!

Oppvarmingskostnadene du som beboer har fra oss faller ikke inn under den ordinære strømstøtten. Regjeringen har derimot innført en egen tilskuddsordning for akkurat dette formålet. Hver enkelt husholdning som får varme fra et såkalt nærvarmeanlegg, også de som er en del av et borettslag eller sameie, kan søke om støtte.

Støtten blir utbetalt av Enova, og går altså ikke via oss i Nære.

Støtteordningen kort oppsummert:

  • Det er mulig å få støtte for dine oppvarmingskostnader helt tilbake til november 2022
  • Utbetalingene skjer kvartalsvis så lenge ordningen varer.
  • Det er fortsatt mulig å søke støtte hvis du ikke har gjort det tidligere
  • For deg som tidligere fått innvilget støtte skal fremtidige utbetalinger skje automatisk. 
  • Er du mottakeren av Nære-faktura er det du som skal søke for din husholdning. Er det ditt boligselskap som mottar en fellesfaktura, er det boligselskapet som skal søke om støtte på vegne av husholdningene.

Er det flere ting du lurer på? 

Sjekk NVEs spørsmål og svar-side om støtteordningen eller send en e-post til NVEs support

Selv om vi i Nære ikke er ansvarlig for ordningen, vil vi gjøre det vi kan for at du får den støtten du har krav på. Vi er alltid klar for en varmende prat, og det gjelder selvsagt også deg som trenger litt bistand for å kunne sende inn din søknad om støtte. Få hjelp på e-post eller ring oss på 32 12 32 13

Send inn søknad

Søknad om nærevarmestøtte

Temperaturen i hver enkelt leilighet styres på termostat eller tilsvarende styringssystem. Hvis du får varme fra berg- eller sjøvarme kan det ta noe tid før temperaturen har rukket å tilpasse seg, så det er lurt å unngå hyppige endringer på termostaten. 

Er det feil med varmen i alle boenheter? Ring oss på 32 12 32 13, så hjelper vi deg videre. 

Mens vi ventet på at det skulle komme en statlig støtteordning valgte vi i Nære å gi full strømstøtte til alle våre varmekunder. Siden det kom en statlig støtteordning som treffer dere som bruker Nære-varme i desember 2024, har strømstøtten dere fått direkte fra oss blitt borte. 

Hvis du bor i Ringerike eller Hole og får samlefaktura for varme og varmtvann fra Føie, kan du logge inn på Min side på Føie.no. På fakturaoversikten kan du velge å utsette din varmefaktura. 

Når du utsetter en faktura slipper du purregebyr og en eventuell inkassosak, men du må betale 8,5 % i forsinkelsesrente fra opprinnelig forfallsdato.