Lurer du på noe du ikke fant svaret på? Send en e-post til kontakt@nære.no så hører du fra oss!
Som Nære-kunde (tidligere Ringerikskraft Nærvarme) i Ringerike og Hole har du fått din varme- og varmtvannsfaktura fra Føie. Vi gjør nå en endring i fakturasystemet vårt som gjør at vi ikke lenger har anledning til å samkjøre fakturering med Føie.
Fra oktober vil din faktura komme direkte fra oss i Nære. Det betyr:
Eksempel på hvordan din faktura vil se ut fra nå av:
Send en e-post eller ring Jørn på 908 94 121 hvis du har noen spørsmål rundt din faktura.
Etter overflytting til nytt fakturasystem er dessverre ikke e-faktura og avtalegiro på plass helt enda. Vi jobber med saken slik at du straks får mulighet til å sette opp dette i din nettbank. Beklager ulempene dette medfører i en periode frem til vi har ordnet dette!
Det første du bør sjekke er om øvrige beboere har varme som vanlig.
Huskeregelen er at Nære har ansvaret for området som strekker seg fra energibrønnene som henter varme og til og med varmesentralen.
Fordelingen av varmen fra varmesentralen og ut til hver enkelt beboer er et annet system, og mellom varmesentralen og til leilighetene vil det være behov for en rørlegger. Ta kontakt med styret eller vaktmester ved spørsmål.
Er du usikker på hvor problemet ligger? Ta kontakt så hjelper vi deg videre!
Oppvarmingskostnadene du som beboer har fra oss faller ikke inn under den ordinære strømstøtten. Regjeringen har derimot innført en egen tilskuddsordning for akkurat dette formålet. Hver enkelt husholdning som får varme fra et såkalt nærvarmeanlegg, også de som er en del av et borettslag eller sameie, kan søke om støtte.
Støtten blir utbetalt av Enova, og går altså ikke via oss i Nære.
Sjekk NVEs spørsmål og svar-side om støtteordningen eller send en e-post til NVEs support
Selv om vi i Nære ikke er ansvarlig for ordningen, vil vi gjøre det vi kan for at du får den støtten du har krav på. Vi er alltid klar for en varmende prat, og det gjelder selvsagt også deg som trenger litt bistand for å kunne sende inn din søknad om støtte. Få hjelp på e-post eller ring oss på 32 12 32 13
Temperaturen i hver enkelt leilighet styres på termostat eller tilsvarende styringssystem. Hvis du får varme fra berg- eller sjøvarme kan det ta noe tid før temperaturen har rukket å tilpasse seg, så det er lurt å unngå hyppige endringer på termostaten.
Er det feil med varmen i alle boenheter? Ring oss på 32 12 32 13, så hjelper vi deg videre.
Mens vi ventet på at det skulle komme en statlig støtteordning valgte vi i Nære å gi full strømstøtte til alle våre varmekunder. Siden det kom en statlig støtteordning som treffer dere som bruker Nære-varme i desember 2024, har strømstøtten dere fått direkte fra oss blitt borte.
Hvis du bor i Ringerike eller Hole og får samlefaktura for varme og varmtvann fra Føie, kan du logge inn på Min side på Føie.no. På fakturaoversikten kan du velge å utsette din varmefaktura.
Når du utsetter en faktura slipper du purregebyr og en eventuell inkassosak, men du må betale 8,5 % i forsinkelsesrente fra opprinnelig forfallsdato.